2025.07.08

Az ArrivaBus bemutatta a Városi Vagányokat

Az ArrivaBus bemutatta azokat az új buszokat, melyek 2025 és 2027 között állnak forgalomba Budapesten, így biztosítva, hogy a főváros közlekedése minél élhetőbb legyen. A megújuló, több mint 200 buszból álló új Arriva flottában 110 + 32 darab a most bemutatkozó Mercedes-Benz Citaro G, a legmodernebb dízel technológiával felszerelt csuklós jármű.  

 

A vállalat szakemberei eljátszottak a gondolattal, hogy milyen lenne a négykerekű, ha ember lenne, ezért kapta a Városi Vagány elnevezést. Budapest közösségi közlekedésének új hőseit egy kisfilmben is megjelenítették, melyet a sajtóközlemény végén lehet letölteni.  

 

A Mercedes-Benz gyártmányú, Citaro G (628 03) típusú, csuklós autóbusz alacsonypadlós, környezetbarát hajtáslánccal rendelkező jármű ideális megoldást kínál a nagy utasforgalmú vonalak kiszolgálására. Ez a típus az európai városi közlekedés egyik legnépszerűbbje, megbízhatóságáról és kiváló utaskomfortjáról ismert. A jármű 18 méteres hosszával és csuklós kialakításával kiválóan alkalmas a csúcsidőszaki zsúfoltság kezelésére, miközben a vezető és az utasok számára is korszerű technológiai megoldásokat kínál. A Citaro G sorozat 628 03-as változata modern, ergonomikus belső kialakításával és kiváló manőverezhetőségével emeli a városi közlekedés színvonalát. Ezek a buszok nem csak szépek és kényelmesek – hanem megbízhatóak, környezetbarátak, és készen állnak arra, hogy nap mint nap több ezer budapestit vigyenek célba. Igazi városi vagányok. 

 

Körmendi Anikó, az Arriva Hungary vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalatnál abban hisznek, hogy a közösségi közlekedés nem csak járművekről szól, hanem sokkal inkább emberekről. „Azokról a kollégáinkról, akik nap mint nap vezetik ezeket a járműveket, akik kiszolgálják az utasokat és akikkel együtt építjük a jövő közlekedését. Ezért is fontos számunkra, hogy a buszvezetői szakma vonzó karrierlehetőség legyen mind a fiatalok, mind a nők számára. Az elmúlt években sikeresen csökkentettük a járművezetőink átlagéletkorát – és különösen büszkék vagyunk arra, hogy női kollégáink aránya is folyamatosan emelkedik. Egy modern buszt ma már ugyanolyan könnyedén vezethet egy nő, mint egy férfi – és mi minden támogatást megadunk hozzá, a képzéstől a rugalmas beosztásig, egészen a speciális egészségügyi szűrőcsomagig.” - mondta a vállalatvezető. 

 

Az Arriva fő célja, hogy a fenntartható közlekedés élvonalába tartozzon. Ezért fejlesztik Andor utcai telephelyüket a zéró emissziós jövőre, és ezért indítják útnak 2026-tól az első elektromos buszaikat is. A bemutatott dízel Citaro G-k már most is megfelelnek a legszigorúbb európai környezetvédelmi előírásoknak – de a cél egyértelmű: zéró kibocsátás, tiszta levegő, élhető város. „Ez egy új fejezet a budapesti buszközlekedés történetében. Egy lépés egy okosabb, fenntarthatóbb, emberibb jövő felé. Egy jövő felé, ahol a közösségi közlekedés nem csupán egy választási lehetőség – hanem a legjobb választás.” – zárta gondolatait Körmendi Anikó. 

 

A gyártó képviseletében Thomas Tonger, a Daimler Buses GmbH európai értékesítési vezetője kiemelte: az autóbuszok nem csak biztonságosak, hanem környezetbarátak is. „Úgy terveztük, hogy egyszerre szolgálja az utasok és a járművezetők igényeit, miközben ötvözi a legmodernebb technológiát, a környezeti felelősségvállalást és a hatékony működést.” A jármű számos fejlett biztonsági funkciója közül is kiemelkedik a Sideguard Assist rendszer. Ez a radaralapú technológia figyeli a jármű melletti területeket, segítve a gyalogosok, a kerékpárosok vagy bármely akadály észlelését a vezető holtterében, különösen kanyarodáskor. Budapest forgalmas utcáin ez létfontosságú védelem. 

 

Az új Citaro autóbuszok a környezetvédelem terén is új mércét állítanak fel. A takarékos, Euro VI-os dízelmotor mellett ezek a Citarok egy rendkívül hatékony rekuperációs rendszerrel is fel vannak szerelve. Fékezéskor a generátorok a lassításból származó energiát elektromos árammá alakítják, amelyet szuperkondenzátorok tárolnak el. Amikor a busz újra elindul, ezek a kondenzátorok látják el a fedélzeti elektromos rendszert, így tehermentesítik a motort. Az eredmény: alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, kevesebb károsanyag-kibocsátás, és igazi hozzájárulás a tisztább városi levegőhöz. 

 

Bodor Ádám, a BKK mobilitási vezérigazgató-helyettese is a járművek környezetbarát tulajdonságát emelte ki. Hozzátette: a Budapesten zajló nagyszabású flottamegújítás miatt az új dízel autóbuszok és az ArrivaBus-hoz hamarosan érkező elektromos buszok is hozzájárulnak ahhoz, hogy az utasok kényelmesen és fenntarthatóan közlekedhessenek, és a Főváros is közelebb kerülhessen kitűzött klímacéljaihoz. “Ezek a járművek pontosan olyanok, amilyeneket a mai utasok elvárnak egy európai nagyvárosban: modernek, kényelmesek, biztonságosak és könnyen hozzáférhetők. Mindezt az alacsonypadlós kialakítás, a klímarendszer, a fedélzeti kamerák és a korszerű utastájékoztató rendszer biztosítja.” – tette hozzá Bodor Ádám. 

 

...és hogy milyen a Városi Vagány az Arrivás szakemberek szerint? 

 

Szerintük „ő az a srác, akit mindenki ismer a környéken. Jó kiállású, erős testalkatú, csuklós derekú – rugalmas, mégis masszív. Nem tolakszik, de ha jön, azt megérzed. Halk a járása, de nagy a szíve. Egy igazi városi legenda. Naponta több százan szállnak fel rá, mégis mindenkit türelemmel visz. Sosem kérkedik az erejével, pedig tudna. Modern dízelmotor dübörög benne, de olyan tisztán és hatékonyan dolgozik, hogy még a levegő is hálás érte. Környezettudatos? Naná. De nem csinál belőle ügyet – ő csak teszi a dolgát, stílusosan. Imádja a várost – ismeri minden utcáját, minden megállóját. Nem a szavak embere, hanem a tetteké. Hajnaltól estig megy, esőben, fagyban, hőségben, mert tudja, hogy sokan számítanak rá. És ő nem az a típus, aki cserben hagy. Nem villog, de mindig ott van, ahol kell. Hátul négy tengely, elöl magabiztosság. Ő az a vagány, aki nem füstöl, csak gurul. Csendben, tisztán, pontosan. Ha egy szóval kéne jellemezni, nehéz lenne választani: városbarát. Emberbarát. Vagány.” 

 

Letölthető fotók és Városi Vagány imagefilm itt érhető el.